Tuesday, June 23, 2009

Makan ulat


Petang, langsung idea tak datang menjenguk. Kalo ada pun, angin-angin kosong, kadang-kala angin terbuang di merata-rata di ruang udara ku yang sempit ni. (angin kentot). ada ahli intelektual mengatakan melepaskan kentut adalah satu nikmat dan kepuasan. Mungkin ada betul juga, daripada menahan kentut. Menurut ahli perubatan (lah pulak, pandai2 je), menahan kentut tidak berapa bagus dan ideal utk kesihatan.hehe..arghhh..berambus la ka kentot.. hehe..saje je actly, sebagai introduction set..Alright then let talk about ulat mulung..dalam bahasa Melanau ulat yg setaraf KFC ni dipanggil "siet". Masih saya ingat, ketika saya berusia 8 tahun saya telah dipaksa oleh nenek saya makan "siet" ini. nyam.nyam.nyam..(bunyi org makan siet).hehe. Dengan perasaan inkuiri (rasa ingin tahu) yang begitu memuncak, saya terus ngap! dapat saya rasakan perut ulat mulung ni pecah di dalam mulutku.,badanya pula terpotong dan terkunyah yg akhirnya tertelan begitu sahaja. Rasanya? saya tidak mahu bagitahu rasanye, ..biarlah rahsia. kata org, kalo nak tahu, cuba rasa sendiri,dan lakukan di rumah.hehe..kalo saya bagitau pun, bukan boleh bagi pengalaman dan rasa itu pada org lain..rasanya..ehem2..

aku masih ingt, aku dan rakan2 pernah disuruh oleh guru besar mencari ulat ini. masa yg paling sesuai nak cari siet ni adalah musim org tebang pokok rumbia..konpem..manyak!time tu xde teknologi lagi.al maklum la zaman hitam putih lg, korek guna tgn. aksi kami seolah2 seperti kucing mengorek tanah utk menutup najis.hahahaha.xpe, itu sekadar metafora je..oklah dipendekkan cerita, dptlah 1 baldi ulat mulung ni..guru besar berterima kasih pada kami, dan sebagai hadiahnya kami dijamu dengan resipi yng paling hot gituu.."ulat mulung goreng santai"..hahaha..apapun, itu semua menjadi pengalaman yg paling berharga pada saya..bila dikenang kembali, hatiku betul2 sayu.(sambil memejam mata sambil membayangkan ), dengan nikmat memakan dan meratah perut si ulat ni..apapun,kini aku tak berksempatan melakukan lagi..entah bila,dimana,dengan siapa saya boleh lakukan lagi..hahaha.

p/s: lebih baik daripada menghisap dadah dan rokok!Sesunguhnya tak ada pekara yg paling jijik drpda melakukan keerosakan ahlak!

10 comments:

IT'S Me N.a.N.a said...

ouh tidak!tgk ulat pun menjerit..nak makan??uwaaaa..seram..

Mr.Roselane said...

hahaha.xpe..lain kali, saya masak utk awk k.hehhe..ckp je, nak masak macam ne?haha.neway,thank stooping by and drop comment.

IT'S Me N.a.N.a said...

and...i hope we can be the best friend in maya.huhuhu..tc ok..

Mr.Roselane said...

okeyh.i will.insyallah.nice to meet you here.

kery said...

ape la..
ko tak bgtw rase die,meh aku bgtw..
rase die mcm ayam goreng..
tapi part yg kulit la..
klw korg suke mkn kulit ayam goreng,lebey kurang mmc tu la..
weyh,seumur hdup aku pun,bru skali ni je mkn bende nih..tu pun tym kne pakse...
then sampai skrg dah tak mkn dah..geli pun ade gak..
ish2..
org swk ske mkn bende pelik2 la..ish2..dahsytat btol

-N e Y r A- said...

org ckp..ulat ni sedappp..hehehe

Mr.Roselane said...

hehe.nak cuba ?

Mrs Ambuyat said...

uits ko pun mkn ulat tu erk..klu d tmpt aku ulat ni d panggil ulat butut..adik aku yg pling bngsu ckp rasa ulat ni sedap mcm ayam goreng..tp aku x prnh try mkn lg..

Mr.Roselane said...

owh yeke..ulat butut,,xpe..jgn x makan pula..hahaha

Ratu Sulaman said...

erm....no komen.